SKD 2
2006.04.05. 18:20
:))
SEVEN KINGDOMS 2
(SKD2)
Amikor a Seven Kingdoms berobbant a stratgia sznterre, sok embert meglepett s mg tbben emlegettk - kztk n is -, hogy ilyennek kellett volna lenni az Age of Empires-nak. Kellemesen kavarta a vrosptst, emberek vonzst, kmkedst a szomszdokon, az ellensgek kmjeinek lokalizlst s szksg esetn a harcot. A Seven Kingdoms 2 tulajdonkppen finomt az els rsz tulajdonsgain, hozzrak pr aprsgot, de nincs teljes talakuls. Ugyangy ltom a Seven Kingdoms 2-t, mint a Dungeon Keeper 2-t, mert mindkett finomtott az els rszen, de inkbb fejld volt, mint forradalmi.
A Seven Kingdoms 2-ben 12 kirlysg egyikt irnytod egy kampnyban, melynek clja a Frythan-ok ltal okozott veszly elhrtsa. Mindegyik kampny egy trkp nzetet nyjt, mely megmutatja a klnbz altrkpeket s kldetseket. Feladatod, hogy mindegyik kldetst sikeresen teljestsd, amg az sszes Frythan fajt le nem trlted a trkprl. Mindegyik kampny vletlenszeren generlt, gy ktszer egyms utn is jtszhatod ugyanazt a kampnyt, s valamiben biztos, hogy klmbzni fognak. Mindegyik kirlysg egyedi egysgekkel s ms-s-ms feljebbval Lnnyel rendelkezik, amit a jtk sorn segtsgknt lehet hvni. Azonban, az Age of Empires-tl s ms hasonl jtkoktl eltren, itt a kirlysgok nem rendelkeznek erssgekkel s htrnyokkal. Erdet a falvak s lakosaik irnytsbl szerzed. Azonban semmi rtelme sincs 50 falvat irnytani, ha mindegyikben csak 1-2 ember lakik. A lnyeg, hogy folyamatosan njn a kirlysgod. Ennek legjobb mdja, ha munkt adsz nekik, amivel fejldhet a gazdasg.
Az ers gazdasghoz a nyersanyagok begyjtsn, azok termkbe formlsn s eladsn vagy cserjn t vezet az t. Ez elg munkalehetsget nyjt a falvak lakinak s potencilis lakinak, s szmodra pnzforrst jelent. Ezt pedig a falvak infrastruktrjnak nvelsre, j falvak alaptsra kulcs helyeken (pl. erforrsok mellett, ahova bnyt lehet telepteni), s ms pletek ptsre lehet hasznlni. Ilyenek lehetnek pl. a fogadk ahol j, klnleges tulajdonsgokkal rendelkez lakkat lehet toborozni, mint pl. a kmek s gyrosok, akik nvelhetik a termelkenysget; vagy a tudomny tornya, ahol nagyobb, ersebb katonai egysgeket tallhatsz fel. Persze a tbbi birodalom-pt jtkokhoz hasonlan a gazdasg s infrastruktra legjobb hasznostsa egy Eurpa nagysg hadsereg felptse, amivel aztn bksen vagy fjdalmasan lehet rvenni a szomszdokat s a Frythan-okat, hogy a te tleteid szerint cselekedjenek.
Azonban nem az erszak az egyetlen t. A diplomcia, kereskedelem, kmkeds kln-kln vagy sszetett hasznlata is megnyerheti neked a jtkot, msok lemszrlsa nlkl (br a vdelmi harc elkerlhetetlen). A kereskedelmet piacokon t lehet elrni, melyeket ms falvakhoz lehet hozzktni. Vagy a sajt npednek adod el a javakat, vagy elszlltod ms kirlysgokba. A kmkedst, ami a Seven Kingdoms egyik egyedi tulajdonsga volt, tovbbfinomtottk. Kmekkel konfliktusokat vlthatsz ki kirlysgok kztt, ami j, ha el akarod terelni magadrl a figyelmet (br nekem mg egyszer sem sikerlt). Mg vonzbb a technolgik ellopsnak lehetsge, ami elnys lehet, ha ms dolgokat tanulmnyoztl. Ha mr a tanulmnyoknl tartunk, a Seven Kingdoms 2 jval tbb technolgit tartalmaz eldjnl, br mg gy sem egy hatalmas technolgia fa. De mg gy is komoly rsze a stratginak, megjutalmazva a jtkost, aki ilyenre is szn pnzt s idt.
A Seven Kingdoms 2 egy j tulajdonsgval irnytani lehet a 7 Frythan fajok egyikt, s cl az emberi kirlysgok elpuszttsa. Egy egsz kellemes fordulat s tbb klnbz clt nyjt, mint az emberek kampnya, br az emberek irnytsa jobban tetszett. A Frythan-okkal a feladatod egyszeren, hogy lgy a kemny fick a krnyken s verj mindenkit agyon. Cl, hogy a falvakat az irnytsod al vedd, s utna azrt fizetnek neked, hogy lhessenek. A Frythan kampnyok egy kicsit knyebbnek tntek, mert nem kellett annyi helyre figyelni. Persze, meg kell tanulni bnni az apr dolgokkal is, de a teljes kpet nzve, nem ragadott magval annyira, mint az emberek kampnya. Ugyanakkor, sokat lehet meslni arrl is, hogy brkit megtmadhatsz minden gond nlkl. Mr ezrt is megri kiprblni a Frythan kampnyokat. Emellett a klnbz Frythan-ok is rdekesek: a Kharshuf, akik nagy, emberev, szaporod nvnyeket ltethetnek; vagy a Kerassos, akik irnytani tudjk az llatokat. Az emberek birodalmai pedig hsket vonzhatnak - ers egysgek, amik fontos szerepet jtszhatnak a kldetsek kimenetelben. Rendszerint valami klnleges trggyal rendelkeznek s mindig tele vannak letervel, ami tkletess teszi ket Frythan gyilkolsra. A hsket a te hressged vonza, de nha fel lehet ket venni a fogadkban is. De ha felbrelsz egyet, akkor a gyermekeid neveltetst mr ms fogja fizetni. Pr kldetsben elg liberlisan bnnak a hsk szmval, de ennek htrnya, hogy ha meghal, akkor elvesztetted a kldetst. A hsk msik haszna, hogy ha olyan erdtmnybe rakod ket ami egy ellensges faluval szomszdos, akkor jelentsen lecskkenti annak ellenllst.
gy mindegyik kirlysgnak van minimum egy klnleges, harcban hasznlhat egysge s emellett, gy vagy gy, szert tehetsz ms hskre is. Mi j van mg e tren a Seven Kingdoms 2-ben? Nos, az Enlight berakott egy tulajdonsgot, ami egyre gyakoribb a real-time stratgiai jtkokban: a szerepjtk tlet. Nos, a szerepjtk rajongk ezt megszentsgtelentsnek mondhatjk, mert nem mind igazi szerepjtk elem. Csak gy is lehet mondani azt, hogy nhny egysg tapasztalatt t tudod vinni egyik kldetsbl a kvetkezbe. gy magaddal viheted a legjobb harcosod, pr varzstrgyat, s egyik egysg a msiknak tudja adni. Fggetlenl attl, hogy ezt minek nevezzk, a vgeredmny, hogy nem kell llandan az elejtl kezdened mindent. Persze ennek htrnya, hogy az egymst kvet kldetsek erre alapoznak, gy ne gondold, hogy egy pillanat alatt vgigszaladsz a kldetseken, mert az ellenfl egyik clja, hogy ezt meggtolja.
A jtk pr ms tulajdonsga is tment nmi vltozson. Legnagyobb mrtkben a grafika vltozott, ami sokat javult az eldhz kpest. Megadhatod, hogy kis vagy nagy lptkben akarsz jtszani, br a zoomols nlkl szerintem a nagy pletek tl sok helyet foglalnak el a kpernyn mg nagy felbontsnl is, s gy n maradtam a kis pleteknl s egysgeknl. Az pletek rszletessge is egsz j s mindegyik kirlysg egysgei szpen megklnbztethetk a tbbitl. Az egyetlen dolog ami nagyon hinyzott az az lethbb terep, mert az Age of Empires-hoz kpest itt a terep unalmas s kihalt. De mg gy is sokat vltozott az els rszhez kpest.
Mg az egyedli jtkok vagy kampnyok nehzsgi fokozatt lehet lltani, meg kell mondanom, hogy a mestersges intelligencit is sikerlt finomtani. Soha nem talltam egy pillanat alatt legyzhetnek az ellenfeleket, de mostanra a szmtgp egysgei tnyleg sszeszedtk magukat. Nincs is annl rosszabb, mint olyan ellenfl ellen jtszani, aki a jtk elejn kap egy raks erforrst s a jtk folyamn nem tesz lpseket azrt, hogy erforrsokat szerezzen vagy nvelje birodalma hatrt. Hacsak lehet, amikor egy real-time stratgiai jtkot tesztelek, szeretem ltni, hogy mit is csinlnak a szmtgp egysgei. Gyakran csak arra hasznljk a mr meglv erforrsokat, hogy egysgeket ptsenek, vagy a kzeli erforrsokat begyjtsk. A Seven Kingdoms 2-ben a tbbi kirlysg szpen kiegyenslyozza a tevkenysgeit: fejlesztik a falvakat, sszektik a falvakat utakkal, kereskedelmi tvonalakat ptenek ki, kmkednek, stb. Ha nem vagy elg vatos, pillanatok alatt vge lesz a jtknak s azt sem fogod tudni, honnan jtt a vg. Kellemes volt a kihvs amit mindkt kampny s az egyedli kldetsek nyjtottak, fggetlenl attl, hogy embert vagy Frythan-t jtszottam.
Grafika: A Seven Kingdoms kinzete szp ugrs az eldhz kpest. Mindegyik faj pletei s egysgei egyediek. A rszletessg szintje nagyon j, br a vrosok s pletek sokkal lethbbek, mint az egysgek. A jtk minden felbontsban szp s n maradtam az 1024*768-nl. A kevs bibik egyike a trkpek rszletessgnek hinya. A terep elg unalmas s nem ri el a tbbiek szintjt, mint pl. az Age of Kings. Brmennyire is szpek az pletek, a terep nem valami vltozatos. A trkpek egy rsze pedig kicsit srnek tnt s lehettek volna egy kicsit szlesebbek. Az idjrs hatsok szpen adnak az atmoszfrhoz, de nem voltak hatssal a jtkra (pl. az egysgek lassabban mozognak rossz idben, stb...).
Kezel Fellet: Ez nem vltozott sokat az els rszhez kpest. Annak a lehetsge, hogy lellthatom a jtkot, megnzhetem a kirlysgom, parancsokat adhatok s ellenrizhetem a klnbz tevkenysgek eredmnyeit, nagyon megknnytette a jtkot. Ez a tulajdonsg s a gyorst gombok mindent a helyn tartottak mg a legvadabb kzdelemben is. A legnagyobb hinyossg mg mindig az, hogy nem lehet klikkelni az aktv ablakon kvl. Ez azt jelenti, hogy ha tbb irnybl kldtem egysgeket egy kzs cl ellen, akkor - hacsak nem voltak ugyanabban az ablakban - nem tudtam ket knnyen kivlasztani. A Shift-es kivlaszts tl lass volt ha sok egysggel kellett foglalkozni. Remltem, hogy ezt kijavtjk a folytatsban. A msik kicsit idegest hiny a jtktrkpen val zoomols - egy tulajdonsg ami gyakran hasznos lett volna. Ezektl eltekintve, a Seven Kingdoms 2 szerintem szpen jelenti meg a szksges informcikat, knnyen irnythatk az egysgek, s nem kellett sokat mikromenedzselnem.
Jtkmenet: Valjban az alapok nem sokat vltoztak az eredetihez kpest. Az alapelvek a rgiek maradtak s a legnagyobb vltozs egyszeren mg tbb opci s tulajdonsg jelenlte. Az emberek klnbz tulajdonsgai elklntik a kldetseket, de igazbl nem sok mdja akad a Frythan-ok elleni harcnak. A negyedik, tdik utn mr ismers volt a jelenet. A klnbz Frythan-okat jtszva viszont egyedi volt a jtk, mert a cl teljesen ms volt, mint az emberekkel. A Frythan-okkal viszont elg kevs pletet lehetett pteni s a jtk sem ragadott magval annyira. Mg a hozzd csapod parasztokkal mindig lehetett j pleteket pteni, jl jtt volna, ha a Frythan-okkal val jtszs mg tartogat valamit. Ez kicsit lehangollag hallhat a jtszhatsggal kapcsolatban, de engem nem hangolt le a dolog. A jtk mlysge s klnbz nyersi lehetsgek tbb rn t a gp eltt tartott. Csak ne vrj tl sok vltozatossgot az emberek kampnyaitl, vagy legyenek tl nagy elvrsaid a Frythan-ok kampnyaitl. Mindkett jt tesz a Seven Kingdoms 2 jtszhatsgnak s minimum olyan j, mint az els rsz. Az joncok hasznosnak talljk a bemelegtt s a hasznlati is hasznos olvasmny.
Hang Effektek: A Seven Kingdoms 2 effektjei kielgtek. Jtk kzben jl mennek az esemnyekhez, mint pl. az ismert csatakiltsok s sszecsapsok. Mindegyik egy kicsit ismtld lesz egy id utn s j lett volna egy kis vltozatossg. Jobban hinyoztak azonban az effektek a kampnyok kzben. Ezek semmit nem adtak a jtkhoz s azonos sebessggel felvett szveghez hasonltottak, amiket lassan jtszottak vissza. Mg a cl az volt, hogy a Frythan-ok mly, rmiszt hangjt adja, a vgeredmny csak idegest s zavar. Mindent sszevetve a hangok s effektek kis szerepet jtszottak a jtkban.
Zene: A zene szpen olvadt bele az esemnyekbe. A szmok egyszerek, s a fennklttl, a lass, drmai darabokig nylt. Harc kzben a zene a httrben maradt, nem prblt versenyre kelni az effektekkel. A minsg is egsz j volt, br egy kicsit "l" sznezete volt.
Intelligencia s Nehzsg: Nagyon meggyznek talltam a Seven Kingdoms 2 mestersges intelligencijt. Az egyjtkos jtkokban nagyon tetszett, hogy a computer is megdolgozott az elnyrt, nem pedig csak megkapott mindent az elejn, ami egyszer csals lett volna. A computer ellenfelek tudtk, hogy mit csinlnak, jl kihasznltk a kmkeds, harc, diplomcia s kereskedelem nyjtotta lehetsgeket a birodalmuk nvelse rdekben s nehezen legyzhetk. Ez a kampnyok kzben is igaz volt, br a kldetsek terjedelme ezt limitlta egy kicsit. gy azok a kldetsek, ahol csak le kellett gyznm a Frythan-okat sokkal rthetbbek voltak, mint azok, ahol fel kellett pteni a birodalmat s fenn kellett tartani egy fix ideig. A nehzsgrl annyit, hogy nem talltam egysget a kldetsek nehzsgi szintjei kztt. Mindegyik kampny vletlenszeren generlt, gy soha nem jtszod ugyanazt ktszer, de a nehzsg elg sokat vltozott. Pldul, egyszer betltttem a Norman kampnyt s egy raks agresszv Frythan-nal talltam szemben magam, akik aztn gyorsan le is gyrtek. jrakezdtem s megkzeltleg sem voltak olyan sokan, nem voltak agresszvak s minden gond nlkl legyztem ket. J volt a vltozatossg a kldetsekben, de kicsit tlzs az ekkora klnbsg ugyanabban a kampnyban. Lnyegben az emberek s a Frythan-ok kampnyai vltozatos s rdekes kihvsok voltak, csakgy, mint az egyjtkos csatk, s a mestersges intelligencia jobb, mint az els rszben.
sszegzs: Ha tetszett az els rsz, akkor garantlhatom, hogy ez is tetszeni fog. Szpen pt az eredetire s pr j tulajdonsgot is nyjt, de nem trtnt drmai vltozs. A javtott grafika s jtszhatsgi tulajdonsgok javtanak a jtkon, rdemes megvenni. Ugyanakkor, ha nem tetszett az els rsz, akkor itt sem fogsz olyat tallni, amitl megvltozik a vlemnyed. Mindent sszevetve, a Seven Kingdoms 2 egy szrakoztat jtk ami j alapokra pt s jl implementltk. Ha szereted a real-time birodalom pt jtkokat, akkor szerintem rdemes ezzel is bvteni a gyjtemnyt.
|