RTW
2006.04.05. 06:44
:-DDD
ROME TOTAL WAR (RTW)
Folytatdik a Total War sorozat. Ezttal a kzpkor utn visszareplnk a Rmai Birodalom idejbe, ahol a kitztt cl az kori vilg meghdtsa, avagy a nagypofj rmai haderk megregulzsa, ha ppen ellenk szllunk skra. Az elzetesekbl, screenshotokbl mr nagyjbl sejteni lehetett, hogy mire szmtsunk, szval nem rt bomba meglepetsknt a jtk, ugyanakkor kvncsi voltam, hogy az eddigi rszekhez tkletesen testre szabott Total War hangulatot hogyan tudtk bepteni a Rmai Birodalom vilgba. Jelentem, elg jl!
A jtk elkezdse eltt taln ajnlatos a kziknyvet ttanulmnyozni. Kezdknek mindenkppen, de a profi Total Warosoknak is rdemes tfutni, milyen lehetsgek jelennek meg ebben a jtkban. A ltvnyos intro megtekintse utn mindenkppen a Prolgussal kell kezdennk, itt tbb-kevsb kioktatnak a kezelst illeten, s utna vghatunk bele az Imperial Campaignbe. Elsknt teht a hrom rmai frakci valamelyikvel kell vgigvinnnk a jtkot (illetve a kitztt clt), utna lesz vlaszthat a tbbi kori npcsoport hadjrata. Termszetesen itt is van lehetsg trtnelmi s szemlyre szabott csatkat vvni, valamint ugyanezeket tbbjtkos mdban lejtszani.
A birodalmi hadjrat betltse utn – mint ahogy Total War jtkhoz illik – rgtn az kori vilgtrkpet jelkpez „tbln” talljuk magunkat. A tblt ezttal azrt kell idzjelbe tenni, mert a Rome-ban mr valban inkbb a vilgtrkphez ll kzelebb a terep, s csapataink mozgatsa is mskpp trtnik, mint az elz rszek „bburakosgatsa”. A Medievalben ugyebr csak a rgik szmtottak, az ott lv erd s csapatok pontos elhelyezkedsnek nem volt jelentsge. Tmadsnl is csak mindssze az adott rgiba kellett tmozgatni a seregeinket. A rgik, rgihatrok itt is megvannak, de a Rome-ban mr pontos elhelyezkedse van mind a vrosoknak, mind a seregeknek.
Az egysgek mozgatsa is letszerbben zajlik, itt mr tnyleg vonulnak a csapatok, mozgspontok felhasznlsval, amit termszetesen befolysol a terep jellege, az utak, folytkelk, stb. meglte. pp ezrt vigyznunk kell, mert ha az utunk vge az ismeretlenbe vsz, knnyen vratlan helyzetekbe, kelepckbe szaladhatunk. A Rome-ban ugyanis lehetsg van csapdk lltsra, amelybe a figyelmetlenl vonul sereg knnyen belestlhat. Ilyenkor ugyanis nem egymssal szemben ll fel a kt ellensges hadsereg, hanem a csapdt llt szinte bekertheti az ellensget, st utbbi egysgei a nem tl hatkony menetoszlop formcibl indtanak. Szval a lesbl tmad arnytalanul nagyobb helyzeti elnnyel rendelkezik. pp ezrt elzzk meg a bajt, s ne mozgassuk a seregeinket feleltlenl!
Amg beleszokunk a jtkba, kt tancsad is a segtsgnkre lesz: Victoria s Marcus. Elbbi a vrosok igazgatsa, diplomcia, szentussal val kapcsolatok, stb. kezelsn segt, utbbi pedig a harctri tancsad. ket megint csak a kezd jtkosoknak rdemes vgighallgatni, a veternoknak tl sok jat gysem mondanak.
A stratgiai trkpen knnyen ttekinthet vrosaink llapota (ill. a rgiink, hiszen maga a vros alapbl meghatrozza a rgit, vagy fordtva). A Medievalben mindig vgig kellett szaladnunk az sszes rgin, hogy hatkonyan tudjuk igazgatni ket. A Rome-nl ttekinthetbb tettk a helyzetet, a teleplsek alatt tallhat nhny ikon els pillantsra vlaszt ad a legtbb felmerl krdsre. A pnz rtelemszeren a rgi ltal termelt (pozitv vagy negatv) profit, a fej szne az elgedettsg s a kzrend fokt mutatja, a plusz jeles emberke ikon a gyarapod npessget jelenti, a sarl&kalap... iz kalapcs&frsz jel a folyamatban lv ptkezst, a katona ikon pedig az egysg toborzst mutatja. A folyamatban lv ostromnak, lzadsnak, ill. pestisjrvnynak is van kln jele, de ehhez inkbb ne legyen szerencsnk... (pontosabban az ellensg vrosa alatt ltva legyen szerencsnk!)
A lustbbak rszben vagy egszben automatizlhatjk a vrosok gazdlkodst, de ezzel mindig csnjn bnjunk, hiszen a gp elkpzelse nem felttlenl egyezik a minkkel. A vrosok menjben az ptkezsen s a toborzson kvl az egyetlen fontos tevkenysg az adk belltsa, ezzel lehet a bevtel-kzrend fordtottan arnyos rtkt belni. Akrcsak a Medievalben, a vrosok ezttal is rendelkeznek kormnyzval, akinek a keze alatt (ha megfelel kpessge van r) sokkal hatkonyabb a gazdlkods, m ezttal nem mi nevezzk ki ket, hanem a vrosba ltogat tbornok automatikusan tveszi a kormnyzi posztot.
Vrosaink teht plnek-szplnek, sokkal tbbet nem is rdemes velk foglalkozni, nzzk inkbb a seregeinket. Az egysgek mozgatsrl, csapdalltsrl ugyebr mr volt sz, ezen kvl nem sok vltozs trtnt a Medieval ta. Ami mg jdonsg, az az rtornyok s erdk ptse. rtornyok felhzsval nvelhetjk a ltmezt, kikmlelhetjk, hogy birodalmunk hatrn nem trtnik-e valamifle szervezkeds, csapatsszevons felsges szemlynk ellen. Az erdkben mr katonasgot is kell llomsoztatnunk, ha gyesek vagyunk, s stratgiailag fontos helyeken ptnk erdtmnyt, igencsak megneheztjk a rnk tr ellensg dolgt. Szk terletekre (mint hegyszorosok, folytkelk, stb.) egy erdt felhzva elllhatjuk az ellensges csapat tjt, aki csak az erdtmny sikeres ostroma utn tud tovbbhaladni.
Most is a tbornokok vezetik a seregeket, az vezeti kpessgk (avagy csillagjaik szma) dobja meg a csapatok harcrtkt. Szval jl vigyzzunk rjuk, s a testr egysgeikre. A hadvezrek klnbz jellemvonsai, ernyei, s gyengi mr a Medievalben feltntek, s itt is tovbb lnek, vagyis az idben elrehaladva mindenfle jellemvonst szednek magukra a tbornokaink, amelyek pozitv vagy negatv irnyba befolysoljk bizonyos kszsgeiket. Persze ezek leginkbb a tnykedskn alapulnak, sikeres csatk megvvsa utn nhet a vezetsi kpessgk, ha llandan megfut a csatbl, az a seregei harckszsgre s elszntsgra van negatv hatssal, de mg arra is figyelnnk kell, ha egy eldugott provincia kormnyzjaknt tengeti napjait, fel se bagzunk, akr egy iszkos, dzsls, sikkaszt llat is vlhat belle! :o)
A Rome-ban jdonsgszmba mennek a tbornokokhoz csapd ksrk. Cifra egy npsg ez, van itt minden ami csak egy hres hadvezr krnyezetben megfordulhat: rnokok, szrnysegdek, kltk, filozfusok, szeretk, ivcimbork, stb. k is klnfle bnuszokat vagy htrnyokat rendelnek hozz a tbornok kpessgeihez. A klnbsg csak az, hogy a ksrket kedvnkre adogathatjuk seregeink s tbornokaink kztt.
Tbornokaink leginkbb a frakciknt vlasztott csaldunk frfi tagjai kzl kerlnek ki. Szerencsre meghagytk a ksztk a Medievalbl ezt a csaldfs, dinasztikus rendszert. A csald frfitagjaibl teht tbornokok lesznek, a ntagok viszont ezttal nem szaladglnak a trkpen, ket csak maximum alkalomadtn felesgl kri egy jellt, s ha elfogadjuk, az jdonslt frj mris a frakcink teljesrtk tagjv, tbornokv vlt.
Szksges mg szt ejteni a Marius-fle hadseregreformrl. Mint az ismeretes, Kr. e. 107 krl Gaius Marius volt az, aki megreformlta s j alapra helyezte az egsz hadsereg szervezett s mdszereit. A jtkban ez az esemny nem felttlenl Kr. e. 107-ben kvetkezik be, de ezutn az egysgeink j genercijt kpezhetjk ki, tulajdonkppen j technolgiai fa bevezetst jelenti.
Akrcsak a Medievalben, a seregeken kvl itt is vannak mg specilis egysgek, mint: a flottk, a kmek, a diplomatk, s a mernylk. A flottkra rdemes a legkevesebb szt pazarolni: tengeri csatt vvhatnak, seregeket szllthatnak, valamint blokd al vonhatnak ellensges kiktket. A kmek idelisak feldertsre, de hozzcsaphatjuk ket ellensges seregekhez s vrosokhoz, ezekrl is fontos informcikat szolgltatnak. St, a beszivrgott kmek elgedetlensget, nyugtalansgot kelthetnek, ostromlott vrosban megbjt spiclik pedig mg azzal is megprblkozhatnak, hogy kinyitjk a vros kapuit az ostroml seregnk eltt. Szval sunyi egy dgk, annyi szent! :o) pp ezrt vigyzzunk mi is a sajt vrosainkra, jobb mg idben kiszrni az ellensges spicliket. Sajt kmeink ugyanis sajt vrosokban kmelhrtknt mkdnek, valamint a kzrendet is javtjk.
A msik csoport, a diplomatk felelsek az egyezsgek, szerzdsek nylbetsrt, valamint a rgi j Medievales hagyomnyokhoz hen seregeket is meg tudnak vesztegetni. Ez utbbi klnsen jl jn, ha szrnyal a gazdasgunk: mi a fennek pocskoljuk fensges ernket s idnket mindenfle szedett-vedett seregek ellen, mikor zsebbl kifizetett pnzzel magunk mell is llthatjuk a tmad hadat? A szerzdsek ktse mr jval kifinomultabb mint az eldben, erteljesen a Civilization 3 diplomciai mveleteivel mutat rokonsgot (st, fogalmazzunk csnyn: onnan nyltk! :o)). A klnfle ajndkok felajnlsa/kvetelse mellett a klasszikus „valamit valamirt” elv szerint mkdik az zletels, s ha elfogadhat az ajnlatunk, rgtn letbe is lp a szerzds, ha pedig nem, akkor a merev elzrkzstl az ellen-ajnlat ttelig fokozhat a dolog. Kisstl alkudozsokba nem mindig rdemes belemenni, mert komolytalann vlhatunk a szemben lv fl szemben. mernylk sem egy nagy jdonsg, feladatuk kimerl az ellensges szereplk gyilkolszsban, valamint az ellensges pletek ellen vgrehajtott ronglsokban, szabotzs akcikban.
Ahogy a Medievalben a ppasg s a vallsok okozta konfliktusok adtk meg a korszak alaphangjt, a Rome-ban a Szentus veszi t ezt a szerepet. A Rmai Birodalmat hrom rmai frakci, s maga a Szentus adja, amely maga is egy frakci (csak velk nem indthatunk hadjratot). Eleinte egymssal vllvetve kzdenek, azonban amikor mr az impertori cm a tt, amelyet termszetesen mindegyik csoport vezre a magnak szeretne tudni, nyomban egyms torknak esnek a tisztelt rmaiak. Ahhoz hogy sikerrel jrjunk ebben a kzdelemben, szksges a Szentus s a rmai np tmogatsa, s persze az tkpes hadsereg.
Ahhoz, hogy a Szentus tmogatst elnyerjk, ajnlatos teljestennk az ltaluk idrl-idre kiszabott feladatokat. Ezek tulajdonkppen egyfajta „plyzati kirsok”, megadott idtartammal, gymint foglaljunk el egy vrost, kssnk egy megllapodst valamelyik frakcival, vonjunk blokd al egy kiktt, stb. Ezek a kldetsek nem ktelez jellegek, sokszor amgy is teljesen tvol llnak a „csapsirnyunktl”, viszont teljestsk zajos elismerst vlt ki a szentorok krben, valamint komoly juttatsokkal (pnzjutalom, j egysg, szentusi poszt, stb.) is djazzk a sikernket. Szval mindig fontoljuk meg, hogy megri-e neknk a kln veszdst, hogy Rma kedvben jrjunk.
A Szentus tekercsre kattintva tudjuk elolvasni az aktulis kldetst, tanulmnyozhatjuk a Szentus politikjt, a frakcikhoz val hozzllst, valamint megtekinthetjk a tisztviseli listt. A klnbz tisztsgekbe sajt vezreink is bekerlhetnek, ez klnfle (jellegtl fgg) bnusszal jr, s persze az egsz cc a frakcink befolysra van nagy hatssal.
Maguk a csatk alapveten nem sokat vltoztak a Medieval ta, inkbb csak hangulatosabbak, letszerbbek lettek. Az ostromnl most is fennll a kiheztets lehetsge, viszont rohamozni csak akkor tudunk, ha a helysznen legyrtottuk a szksges ostromgpeket. Egy koszos falucskt menetbl is be lehet venni, egy deszkapalnkkal vdett teleplshez mr faltr kos kell, komolyabb fal ellen pedig mg ersebb ostromfelszerels. Az ostromgpek elksztsi ideje seregnk nagysgn mlik.
Ha bevettnk egy teleplst, 3 lehetsgnk van: elfoglaljuk a vrost, gy az nagyjbl psgben kerl a kezeink kz, nmi fosztogatsbl szrmaz nyeresg keretben; rabszolgasorba knyszertjk a npessget, ami a kormnyzval rendelkez vrosaink npessgt dobja meg; valamint kiirthatjuk a npessget, ami ltal nagy lesz a hadizskmny, a npessg viszont drasztikusan lecskken. Csupa kedves lehetsg, nem? :o) Ez utbbit egybknt akkor rdemes hasznlni, ha elrelthatan (kulturlis vagy tvolsgi okok miatt) nem fogjuk tudni megtartani a teleplst lzads, ellensges tevkenysg, stb. miatt.
Ha szemlyesen vvjuk meg az tkzetet, hasonl lmnyben lesz rsznk, mint a Medieval esetben, de persze van nhny jts. Mikor felsorakozik a seregnk, tbornokunk buzdt beszdet intz a katonkhoz, akik kzben feltzelt llapotban acsarkodnak az ellensg fel. Tbornokunk elmondja, hogy mennyire frank arcok vagyunk, s persze folyik az ellensg oltsa, a nekrofil egyiptomiaktl kezdve a szrslb barbr gallokig :o).
A csatk amgy is szinte tkletes megvalstsn nemigen volt mit javtani, gy inkbb a ltvnyossgra szlltak r a ksztk. Lovasaink tncoltatjk a lovaikat, fegyvereikkel fenyegetik az ellenfelet, masroz egysgeink utn porzik a talaj, a zoomot pedig egszen az embereink nzpontjig levihetjk! Nagyon ltvnyos ez a megolds, br tl sokat gysem fogjuk hasznlni, mert nem ltjuk t rendesen a terepet, msrszt mg a bivaly gpek is megizzadnak vele, kisebb a felbonts esetn is. A csatk irnytsa szintn nem megy jdonsgszmba, de rdemes megemlteni bizonyos egysgek klnleges kpessgeit, mint lvszeknl lngol lvedkek kilvse, nehzgyalogosoknl falanksz alakzat, jabb tpus lgisoknl a teknsbka formci, lovas jszoknl a Cantabriai Kr alakzat (amikor krbe-krbe lovagolnak, s folyamatosan tz alatt tartjk az ellent), valamint a buzdt vagy demoralizl harci kiltsok. Rendkvl sokfle egysghez van szerencsnk ezttal is, szinte minden npnek kln-kln egysgei vannak. rdemes megemlteni a legextrmebb eseteket, mint a brutlis erej elefntok, harci szekerek, a rmaiak harci kutyi, avagy a vrszomjas „harci disznk” (?), amelyek semmi msra nem jk, csak az elefntokat tudjk ijesztgetni (akkor mr mirt nem „harci egerek”? :o)).
Jpofa tlet, hogy bizonyos nagy jelentsg, monumentlis csatinkat megjegyzi a gp, s a trkpen egy kis kard ikon fog megjelenni, emlkeztetve a „trtnelmi jelentsg csatra”. Szval nagyon megkap a hangulata a Rome-nak, mint brmelyik korbbi Total War rsznek. Ezttal sem vallottak kudarcot a ksztk. Grafikailag mg mindig remek a jtk, s ezttal mr a stratgiai trkp is pompzatosabb a korbbi rszeknl. A hangokra szintn nem lehet panasz, egy rszt szerintem a Medievalbl importltk, de nagyon jl illeszkedik a hangulathoz, profi munka ez is. A kezels sem bonyolult, de a csatkban nha elg zavar tud lenni a belassult, beszaggat jtkmenet, s ez sajnos a legjobb gpeken is elfordul.
Nagyjbl ezt vrtuk a Rome: Total Wartl, csalds szerintem kizrt. A ksztk nem bolyongtak jratlan svnyeken, hanem felhasznltk az eddigi koncepcikat, eredmnyeket, s inkbb a finomhangolsra, az kori vilgra trtn testre szabsra helyeztk a hangslyt. A magam rszrl kvncsi vagyok, mi lesz a kvetkez llomsa a Total War sorozatnak!
|